Valikko Sulje

Usein kysytyt kysymykset

Milloin asunto-osakeyhtiöissä saadaan liittymät käyttöön?

Asennuksia asunto-osakeyhtiöissä tehdään alkuvuoden 2021 aikana ja ensimmäiset asuntokaistat saatanee käyttöön maaliskuussa 2021.

Mikäli yhteys yhteys katkeaa eikä palaudu automaattisesti muutaman minuutin kuluessa?

Lyhytkestoiset häiriöt sähköverkossa saattavat joskus jumiuttaa päätelaitteen (myös muun elektronisen laitteen), jolloin ensimmäiseksi kannattaa laitteelle tehdä ns. ”VIRTA RESET”. Eli virran pois ja uudelleen päälle kytkeminen auttaa monesti laitteen satunnaisten jumitilojen poistamisessa ja laitteen takaisin toimintakuntoon palauttamisessa. Tällä ”kotikonstilla” voi usein ratkaista myös muita sähköisten laitteiden tilapäisiä toimintahäiriöitä.

Mikäli yhteys on katkennut eikä palaudu kotikonstein?

Soita ilmaiseen 24/7 päivystävään vikailmoitus numeroon 0800 391 000 (Kaisanet tekninen asiakaspalvelu) ja tee ilmoitus viasta/ toimintahäiriöstä.

 

Milloin verkko valmistuu?

Verkko on tarkoitus olla valmis runkoverkon ja kuluttajaliittymien (omakotiliittymien) osalta kuluvan vuoden loppuun mennessä ja asunto-osakeyhtiöiden osalta viimeistään alkuvuodesta 2021.

Siivoaako Oulaisten Kuitu kaivamisesta aiheutuneet jäljet?

Runkoverkon rakentamisesta aiheutuneet jäljet yleisillä alueilla kyllä.

Jokainen tilaaja sen sijaan vastaa maisemointitoimenpiteistä oman kiinteistönsä alueella.

Peittääkö Oulaisten Kuitu verkon rakentamisen aikana kaivamansa kuopat ja kuljettaako maasta kaivetut kivet ja kannot pois?

Kyllä peittää ja kuljettaa.

Miten käyttää yhteyttä langattomasti?

Kuitupäätelaitteen mukana on toimitettu tarra, jossa on langattoman verkon käyttäjätunnus ja salasana. Valitsemalla käyttölaitteessa kuitupäätelaitteen muodostaman langattoman lähiverkon ja kirjautumalla verkkoon annetulla salasanalla.

Mitä eroa on 2,4 GHz:n ja 5GHz:n langattomilla lähiverkoilla?

Pienemmällä taajuudella (2,4GHz) toimivan lähiverkon signaalin kantama ja läpäisykyky on parempi, mutta tiedonsiirtonopeus pienempi, kuin suuremmalla taajuudella (5GHz) toimivan lähiverkon signaalin.

Miksi 5GHz:n verkko ei toimi käyttölaitteessani?

Kaikki käyttölaitteet (lähinnä hieman vanhemmat) eivät tue 5GHz:n taajuutta. Eli kyseisellä käyttölaitteella ei käyttölaitteen teknisten ominaisuuksien vuoksi voi käyttää suuremman taajuuden langatonta lähiverkkoa.

WLAN/ WiFi katkoo tai hidastelee.

Käyttölaite on liian etäällä kuitupäätelaitteesta tai välissä on sellaisia umpinaisia rakenteita, jotka estävät langattoman signaalin etenemisen.

Mitä voi tehdä jos WLAN/ WiFi signaali heikko, eikä kanna joka osaan kiinteistöä?

Langatonta verkkoa voidaan laajentaa esim. lisäämällä verkkoon langattoman verkon toistimia tai asentamalla tukiasemia.

Mikä on toistin?

Laite, joka toimii ”lisälinkkinä” kuitupäätelaitteen ja käyttölaitteen välillä. Kuitupäätelaitteesta ja toistimesta muodostetaan pari. Toistin liitetään sähköpistorasiaan katveessa olevan käyttöpaikan ja kuitupäätelaitteen väliin. Toistin toistaa langatonta verkkoa ympärilleen sijaintipaikallaan.

Asun asunto-osakeyhtiössä, johon rakennetaan valokuitu. Miten saan kuituyhteyden käyttööni?

Tekemällä Asuntokaista -palvelutilauksen Oulaisten Kuidun kotisivuilla tai soittamalla Oulaisten Kuidun asiakaspalveluun 0447344545.

Onko minun huoneistossani mahdollista ottaa Asuntokaista -palvelu käyttöön?

Mikäli asunto-osakeyhtiönne on liittynyt kuituverkkoon, niin myös jokaisessa huoneistossa palvelu on käyttöönotettavissa.

Paljonko Asuntokaistan käyttöön ottaminen maksaa?

Asuntokaista -palvelun käyttömaksu on 29,90€/kk ja Oulaisten Amiraalin vuokra-asunnoissa 24,90€/kk. Asuntokaistan käyttöönotosta ei huoneiston asukkaalle tule muita maksuja.